Pages Navigation Menu

Elektroninen urheilu ja nuoret

Mitä on elektroninen urheilu?

Lyhyesti sanottuna, kaikki elektroninen urheilu, eli e-sports tarkoittaa nykyaikaista tietotekniikkaa hyödyntävää verkossa tapahtuvaa kilpaurheilua. Elektroninen urheilu voi olla yksilö- tai joukkueurheilua pelimuodosta tai pelistä riippuen. Pelit ovat yleisesti konsolin tai tietokoneen välityksellä pelattavia elektronisia pelejä, jotka jakautuvat moneen genreen, eli pelien alalajiin. Suosituimpia peleistä ovat viime vuosina olleet erilaiset reaaliaikaiset ammunta- ja strategiapelit, online-monipelit ja verkon taisteluareenoilla pelattavat pelit.

Internetissä e-urheilua pääsee harrastamaan kuka vain tietokoneen tai konsolin avulla yksin tai vaikkapa kaveriporukan kanssa. Pelaajat voivat olla myös toisilleen täysin tuntemattomia, kuten usein kilpapelaamisessa tapahtuu. Käytännön tasolla harrastaminen muuttuu kilpapelaamiseksi siinä vaiheessa, kun pelaajat päättävät kilpailla toisiaan vastaan. Digitaalinen pelaaminen alkoi jo käytännössä 1950-luvulla, kun esimerkiksi shakkia alettiin toden teolla digitalisoimaan. Pelit muuttuivat niin sanotuissa arkadehalleissa pelattavista kolikkopeleistä suosituiksi tietokone- ja konsolipeleiksi.

Internet ja elektronisten pelien kehittyminen

Nykyään internet tarjoaa mahdollisuuden kilpailla jopa ulkomailla asuvien pelikumppaneiden kanssa sekä harrastus- että kilpailutarkoituksessa. Elektroninen urheilu alkoi id Softwaren suosituista Doom- ja Quake-pelisarjasta. Doom julkaistiin jo vuonna 1993 ja Quake puolestaan vuonna 1996. Suosittuja olivat myös Counter-Strike peli ja Warcraft jatko-osineen. 1990-luvun loppuvuosina sekä tietokoneet että elektronisten pelien maailma kehittyivät todella huomattavasti. Samaan aikaan pidettiin myös tunnetun amerikkalaisen ohjelmistoalan yritys Microsoftin sponsoroima Red Annihilation Quake-turnaus, joka oli ensimmäinen moderni elektronisen urheilun turnaus.

Elektroninen urheilu 2000-luvulla

Elektronista urheilua koskevat pelit- ja pelialustat kehittyivät voimakkaasti 2000-luvun alussa. Monet alan harrastajat ja kilpapelaajat muistavat erittäin hyvin elektronisen urheilun olympialaiset, eli World Cyber Games -turnauksen vuonna 2001. Elektronisen urheilun ystävät ovat aina sankoin joukoin osallistuneet järjestettäviin turnauksiin, joissa nykyään on tarjolla jopa päätähuimaavia rahapalkintoja.

Suomen elektronisen urheilun liitto valvoo ja koordinoi

Nykyään elektronisen urheilun toiminta on Suomessa hyvin järjestäytynyttä. Toimintaa Suomessa valvoo SEUL ry, eli kyseinen elektronisen urheilun liitto. Liitto haluaa ja pyrkii tekemään elektronista urheilua arvostetuksi ja tunnetuksi harrastukseksi Suomessa ja myös osaltaan globaalissa maailmassa. Suomen elektronisen urheilun liitto toimii myös suomalaisen kilpapeliurheilun virallisena keskusjärjestönä.